At rejse med en baby

Alt er vand ved siden af Ærø

Ærø er fantastisk. Vi er så heldige, at have familie på øen og det betyder, vi gerne besøger Ærø en gang om året.

Ærø er et rigtig dejligt sted at holde ferie og jeg kan tage mig selv i at få lyst til at pakke hele lejligheden sammen og flytte til Ærø. Her er en dejlig ro og tempoet passer mig så ganske udmærket.

Forlænget weekend tur sidst i maj

Vi var afsted sidst i maj og vejret var lidt blandet, heldigvis tittede solen frem i ny og næ – og der var vi hurtige til at gribe chancen og komme ud. Sådan er det jo med det danske vejr.

Vi havde en dejlig dag ved vandet fredag, da vi kom. Vores familie havde sat garn tidligt om morgenen og vi var så nede og tømme dem, i håb om der var til rejemader, når vi kom hjem. Ungerne var vilde med det og synes det var meget spændende, udover rejer, var der både krabber, ål og nogle småfisk i nettet.

Vi fik hurtigt gravet et lille hul og lavet et krabbe bassin. Vi havde en lille madpakke, kaffe og lidt koldt at drikke med.

Badehusene i Marstal

Vi tog en eftermiddag til Badehusene i Marstal. Selvom vi ikke havde det bedste vejr på vores tur, så var vi heldige at solen kiggede frem, idet vi parkerede bilen ved stranden. Der var massere af vind i håret og vi fandt en lille vindstille plet bag et af badehusene, hvor vi slog os ned med spand og skovl. Det var hyggeligt, bare at snakke og lege – det eneste der måske lige manglede var, at vi skulle have taget med til kaffe – så havde det været helt perfekt.

Der er både badehuse at finde i Ærøskøping og Marstal – og hvis man ikke har tid til at besøge begge, så ville jeg nok vælge dem i Marstal.

Smukke Ærøskøbing

Vi besøger altid Ærøskøbing – her er så hyggeligt, at man ikke kan lade være. Så er der også en god undskyldning for at få en is på torvet eller gå en tur hen til Blåbær, en fin lille butiks gård, den får også altid et besøg. Jeg tror faktisk ikke min mor og søster, vil acceptere vi ikke kiggede ind hos blåbær. Du kan nyde en kop kaffe eller is i deres have, hvor der går heste og grise. Sidste år, havde de Broholmer hundehvalpe – der var det mig, der ikke var til at få med hjem igen. Hold op hvor var de søde.

Nogle af husene i Ærøskøbing er meget gamle og charmerende. Der er nogle meget små, andre meget skæve og alle utrolig unikke. Så hyggeligt at gå i de små gader.

Den gamle købmandsgård, er en lille cafe – så hvis du skal have lidt frokost eller bare lidt at drikke, så vil jeg anbefale at tage herhen. Find dem på instagram her.

Drejet

Er helt sikkert også et besøg værd enten til en dejlig gåtur eller til et dyp i vandet (men husk badesko, der er sten). Sidste år, havde vi en hel dag ved vandet her og UV telt slået op. Er du mere til sandstrand, er stranden ved badehusene i Marstal en god mulighed – men du skal forvente der er nogen flere mennesker, især om sommeren.

Søbygaard

Vi kørte en tur til Søbygaard, som er blevet sat fint i stand. Herregården er ikke særlig stor, men har en stor voldgrav omkring sig. Vi gik en lille tur og så stedet. Der skulle også være et museum, men det har vi ikke besøgt.

Hvor skal man bo?

Der er mange bed and breakfast på øen og på Airbnb, har jeg også fundet nogle fine steder. Så det er bare at komme afsted, overnatnings muligheder er der nok af og for en hver smag.

Jeg har ikke prøvet nogle steder, da vi bor hos vores familie, når vi besøger øen. Hvis man kunne leje sig ind hos dem, havde jeg klart anbefalet det, især med børn, men det er desværre ikke muligt.

Jeg kan tilgengæld anbefale, at vælge nogle af de private steder, der bliver lejet ud, især med børn. For man kan være heldig, at de har høns eller andre dyr.
Louis og kusine Esther (begge 1,5 år) havde en fest med at lukke høns ud om morgenen, hente æg og fodre dyr. De hvinede af lykke og selvom Louis (som er meget madglad) helst ikke ville dele ud af fodret til hønsene, som bestod af madrester fra os, så var det en kæmpe succes.

Er man nu mere til hotel, så var vi et smut forbi Hotel The Monica, som ligger i Ærøskøbing. Der hører en lille fin butik til hotellet, hvilket var den vi besøgte og fandt ud af det var et lille hotel. De har virkelig kræset for detaljerne. Imens vi kiggede i butikken, blev der bagt kage, så det duftede helt ud på vejen. Jeg blev nødt til at stikke hovedet ind, i det fineste lille køkken med spisested.

Ud af bagindgagen, finder man den hyggeligste terrasse med en masse potteplanter og fine fletmøbler. Her kunne jeg sagtens have sat mig og spist et stykke af den velduftende kage. Og ikke nok med det – igennem et lille udehus, kommer man videre ud i den smukkeste have. Ja, som i kan høre, så slog Hotel The Monica, virkelig bene væk under mig.

Og uden at have set værelserne, så vil jeg allerede anbefale stedet. Og hvis du ikke leder efter hotel – så er det stadig et besøg værd. Find dem også på instagram.

Husk busserne er gratis på Ærø. Så hvis du ikke har lyst til at tage bilen, kan du hoppe på busserne gratis, eller måske du hellere vil leje cykler?

Besøg Visit Ærø’s hjemmeside og find mere inspiration til ferien.