At rejse med børn

Barselsferie – Florida here we come

Vi havde allerede under min graviditet besluttet os for, at vi skulle på en barselsferie. Det store spørgsmål for os var bare, hvor vi skulle hen. Jeg har længe gerne villet til Bali, men jeg synes flyturen er lang og derudover havde jeg også en lang diskussion med mig selv ift. at skulle rejse i Asien med min lille baby (sygdom, bakterier, myg, hospitaler, osv.). Vores gode venner og deres baby, som er 5 mdr ældre end Louis, kom med den gode ide, at vi tog en uge sammen med dem i Florida. De skulle være afsted i en måneds tid og synes det kunne være så hyggeligt, hvis vi kunne slå det sammen. Og Florida blev det – 16 dage….

Flybilletter

Vi bestilte vores flybilletter nogle uger efter Louis blev født, med afrejse start Marts og dermed ville vi rejse afsted med en baby på knap 4mdr.

Vi fløj med Norwegian, direkte København-Fort Lauderdal. En tur på knap 10 timer. Jeg husker desværre ikke prisen for billetterne, men jeg kan huske, at jeg følte vi havde gjort et godt kup.
Vi kunne desværre ikke bestille bassinet (lift monteret på væggen), da alt var udsolgt både over og hjem. Vi var heldige at få et ekstra sæde imellem os på vej over, fordi flyet ikke var fyldt op – og det var guld værd. Vi har efterfølgende bestilt bassinet på vores længere flyvninger og jeg vil til hver en tid ANBEFALE at efterspørge et bassinet, for det kan være hårdt at sidde med en sovende baby på armen i 10 timer og til tider endnu hårde med en der er vågen.
Vi havde bestilt nat-flyvninger både over og hjem. Jeg havde søgt en del på flyvninger med baby og ALLE nævner nat flyvninger som et must, hvis det kan lade sig gøre. Det fungerede tydeligvis også godt for Louis, for han sov 3 lurer derover af ca 3 timer afbrudt af amning og hjem sov han næsten hele vejen. Se så er det nemt at komme rundt med en baby.

Lufthavn

Vi havde kun vores sleepcarrier fra Najell med i lufthavnen. Louis har sovet i den siden han kom til verden og vi synes den er genial. Planen var at han kunne stå på vores skød i sleepcarrieren – men det var inden vi fandt ud af vi havde fået et ekstra sæde – lucky us.

Da vi kom igennem security, stod en af lufthavnens gratis klapvogne. Selvom jeg havde hørt fra flere, at dem skulle vi ikke regne med at få fat i. Så Louis, liggende i sin sleepcarrier, blev placeret i klapvognen, mens vi tøffede rundt i lufthavnen.

Transport rundt

Vi havde lejet en bil, som stod klar til os i lufthavnen. Den skulle være vores transportmiddel resten af ferien. Min kæreste stod for kørsel og jeg stod for underholdningen på bagsædet.

Indlogering

Først synes jeg lige det skal nævnes, at hotel standarden er noget lavere end vi vant til, når vi har rejst i Europa og Asien. Så vær lige klar på den, når i skal til at bestille, i forhold til pris og stand.

Vi havde bestilt første uges overnatninger hjemmefra og den sidste bestilte vi imens vi var afsted. Grunden til det, var at vi ikke anede hvordan Louis ville tage det hele, om vi ville kunne komme meget rundt eller det føltes mere rigtigt med en fast base.

Vi hentede bagage og bil – kørte ca. 20-25 min. i retning af Outlettet Sawgrass Mills (Hvorfor mon ? ). Her havde vi vi et værelse på Days Inn by Wyndham Fort. Det ligger tæt på lufthavnen, er billigt og sengene er fine. Så til en enkelt sen overnatning er det perfekt, men ikke et sted jeg har lyst til at bruge flere timer end nødvendigt og morgenmaden er ligegyldig.

Vi kørte videre så snart vi vågnede og spise morgenmad ude i Sawgrass Mills. Herefter gik turen til vestkysten, Siesta Key. vi havde lejet et lille hus med pool, hvor vi skulle bo sammen med et vennepar. Stedet fandt vi via airbnb.

Næste gang (Vi har en florida tur med i planlægningen af rejser i 2020) vil jeg bo mere “centralt”. Jeg vil tættere på byen og stranden. Fra det hus vi boede i skulle vi med bil, når vi skulle på stranden og til byen. Har man ikke noget imod at køre bil, så er det perfekt.

Vi fandt en hotellejlighed, på hotels.com, i Fort Lauderdal, hvor vi skulle være de sidste 6 dage af vores ferie. Det hed Royal Palms Resort & Spa A North Beach Village Resort Hotel.

Det var et rigtig godt sted, synes vi. Det havde et lille tekøkken, soveværelse og en stue. Vi erfarede hurtigt at spise ude om aften, ikke fungere med Louis. Derfor var det rart, vi havde en lille lejlighed. Her kunne vi om aften putte Louis i soveværelset, i sin slyngevugge, lukke døren, og selv hygge i stuen med take away.

Siesta Key

Siesta key er en ø (Barrier Island) ved Floridas vestkyst. Stranden, Siesta Beach har været kåret som USA’s bedste strand og det kan jeg godt forstå. Sandet er kridhvidt og vandet har den flotteste blå farve.

Her er den hyggeligste ferie stemning og jeg kan ikke vente med at skulle tilbage hertil. Byen er hyggelig med små spisesteder, barer og en masse flotte farvestrålende huse. Siesta key er helt klart et besøg værd.

Siesta Beach

En af dagene fandt vi, vha. google, et sted hvor vi kunne prøve at slå til en baseball og softball (Batting cages). Det er altså sjovt og hårdt. Du står inde i et stort bur og så der ellers en maskine der skyder bolde ud til dig.

Et andet ønske vi havde var at komme på skydebane, men den har vi tilgode til næste USA tur.

Fort Lauderdal

Vi valgte, at vi skulle have “base” i Fort Lauderdal den sidste uge og så tage dagture derfra, alt efter hvad vi havde lyst til. De fleste dage tilbragte vi ved poolen, med gå ture i byen og til stranden. Tempoet og planerne er bare anderledes end da vi kun var to på ferie. For, at jeg nyder ferien, så skal Louis være godt tilpas og glad. For vores vedkommen, betyder det, at vi ikke skal fare for meget rundt og se for meget. Så vi lavede den regel – en ting/seværdighed/tur pr. dag og det fungerede for os.

Vi fandt et game center, ca 20 minutters kørsel fra hotellet. Her var bowling, spillemaskiner, forhindringsbane, go kart osv. Så hvis din baby ikke er alt for sensitiv overfor lyde, så vil jeg klart anbefale det.

Miami

Planen var, at vi skulle have haft nogle dage i Miami, men det blev kun til en dags tur og det var helt fint. Vi var i Miami, hvor Spring break startede og mens der var Ultra festival. Der var virkelig gang i Miami. Det var sjovt at opleve og hvis vi ikke havde haft en baby med på knap 4 mdr. så havde vi da helt sikkert også taget nogle dage i Miami.
To venner hjemmefra var i Miami til festival. Vi mødtes med dem på stranden et par timer. Så fik vi hørt lidt om det vilde single-festival-liv og grinet. Da de smuttede afsted til tramp og drinks, tog vi ud og så Miami downtown. Vi gik efter at se Wynwood walls. Det er graffiti lavet af kunstnere fra hele verden. Området er meget hipster-smart-agtigt. Der ligger små special forretninger, gallerier og hyggelige cafeer.

Wynwood walls

Sawgrass Mills Outlet

Det er det VILDESTE outlet og er man vild med at shoppe lækre ting til meget få penge (af hvad det koster hjemme i DK), så kan man kun elske det sted. Jeg mener seriøst, udsalg GO HOME, her er rabatter der virkelig vil noget. Vi købte Ralph Lauren til os alle, men det var især deres børnebutik der gjorde mit dankort rød glødende. Jeg regnede senere ud, at vi havde betalt i gennemsnit 72 kr. pr stk tøj til Louis fra Ralph Lauren baby. Det var altså tøj til 5-600 kr stykket (hvis ikke mere) herhjemme. Vi nåede overhovedet ikke de butikker vi havde planlagt, og vi var der af to omgange, en da vi kom og en gang inden vi skulle hjem.

Babyudstyr

Vi havde bleer med hjemmefra. Så tænker du nok, kan man ikke købe det i USA? – og JO det kan du godt, men mange af bleerne er stoppet med parfume og jeg er nok bare lidt ble snob og meget imod parfume og andre kemikalier til børn. Vores vennepar, brugte en del tid på at få fat i nogle bleer uden parfume. Hvis i har pladsen, vil jeg anbefale at have bleer med hjemmefra. Det er altså ikke på en ferie man gider bøvle med en rød numse.

Jeg ammede primært Louis, men vi havde nogle enkelte MME-brikker med hjemmefra, hvis det skulle være nødvendigt. Det havde vi nok ikke behøvet, de har et kæmpe udvalg af MME, fordi de fleste amerikanske børn får flaske – de er desværre ikke lige så heldige som os, ift den lange barsel.

Vi havde vores Bugaboo buffalo barnevogn med og den er vi så glade for, men den fylder jo lidt sammenlignet med en af de små-fixe rejseklapvogne. Det var ikke et problem for vi havde jo lejet bil og der var fint med plads, men nu hvor vi har Babyzen YOYO klapvognen, som både kan bruges til de helt små og større, alt efter hvilken del der er koblet på, så ville vi nok have taget den med. Den kom bare først til samlingen, da Louis var et halv år gammel. Jeg laver et indlæg om den, overvejelserne om hvilken rejseklapvogn vi skulle have og positive samt negative ting ved den – jeg havde nemlig 2 i tankerne, da vi skulle vælge.

Derudover havde vi bæresele, sleepcarrier og slyngevugge med – jeg ville ikke have undværet nogle af delene.
Vi købte et lille badekar, hvor Louis kunne køle lidt af i, under en parasol. Så er varmen lidt nemmere at holde ud for en lille en. Vi har købt et lille badebassin, som vi har med nu, på de varme ferier. Det er ikke altid pool og hav er lige børnevenligt.

Vores venner havde et UV soltelt med, det var genialt – så kunne Louis også komme med på stranden og til poolen, uden at være afhæng af parasol eller skygge. For det er da ingen hemmelighed at jeg elsker at sole og det er ikke altid lige nemt at få det passet ind med lurerne.

Det var lidt om vores barselsferie. Om vi ville gøre det igen? Det bliver et stort, fedt JA. Barselsferie er noget helt særligt.
Spørg endelig, hvis i har nogle spørgsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

2 thoughts on “Barselsferie – Florida here we come”

• Hvor ser og lyder det til at i har haft en fantastisk tur! Min mand og jeg planlægger selv barselsferie til USA her til foråret, så dejligt med nogle gode råd. Hvad gjorde i iforhold til autostol?

• Meget 🙂 Det kan jeg kun anbefale. Vi havde egentlig tænkt vi ville købe en derover, men vores venner, som tog afsted nogle uger før os, havde svært ved at finde en men jeg tror helt sikkert også du kan leje dem gennem bil udlejningen. Vi endte med at tage vores egen med hjemmefra – det gik også fint og den kender han jo.