At rejse med en baby

Ferie på Samsø med børn

Samsø har flere gange været det sted i Danmark med flest solskinstimer, men man kan også være heldig (ironi kan forekomme) at komme en weekend, hvor der er vind og regn.

Smukke Samsø

Der er så utroligt smukt på Samsø. Naturen og de mange flotte huse. Jeg forelskede mig fuldstændig i Stokroserne, som vokser op af de gamle, vedligeholdte bindingsværkshuse og de store lavendler. Det var som taget ud af en Morten Korch film.

Cykeludlejning

Vi havde hjemmefra lejet en ladcykel hos Samsø Cykeludlejning. Vi havde lejet den lørdag, men da vejrudsigten havde meldt regn lørdag og overskyet søndag – ringede vi til Niels fra cykeludlejningen og forhørte os, om vi havde mulighed for at få den fra fredag i stedet. Vi ville jo gerne ud og cykle mens solen var fremme. Det var heldigvis intet problem og i stedet for den blev leveret ved vores Airbnb bolig, så hentede vi den selv i Mårup og cyklede videre til Nordby derfra, i dejligt solskinsvejr.

Utrolig god service og nemme at komme i kontakt med. Vi endte med at have den fra fredag til søndag. Søndag blev cyklen hentet på vores Samsø adresse, så vi ikke skulle til Mårup og aflevere den igen.

Stor anbefaling herfra, men jeg vil næste gang prøve at få en på EL – det tror jeg min kæreste vil sætte pris på. Ladcyklen vejer en del i sig selv og Samsø er større end man lige regner med.

Det er en fantastisk måde at opleve øen på – så afsted og op på cyklen, eller ladet, hvis man er så heldig at ens kæreste er cykelchauffør.

Priser:
Vi betalte kun for lørdag, som vi havde booket (200kr) og så var vi heldige at få den gratis fredag og søndag.

Aktiviteter på Samsø

Som jeg skrev tidligere kunne vi have været heldigere med vejret, hvilket gjorde, at en hel dag på stranden ikke var en mulighed, selvom den var meget indbydende – selv i regn og vind.

Labyrinten

På vores cykeltur til Nordby fredag, besøgte vi Labyrinten – Verdens største labyrint. Der er lavet en stifinder og ved indgangen hvor man betaler, vælger man en kategori med spørgsmål – jeg tror vores hed “alt godt fra posen”. Så går man ellers afsted og ved hvert T-kryds er der et tal. Tallet finde man på papiret sammen med et tilhørende spørgsmål. Der er to svarmuligheder og alt efter hvilket du vælger, fortæller det om du skal gå til højre eller venstre.

Vi havde svaret forkert ved nummer 2 spørgsmål og der gik altså lang tid før vi fandt ud af det. Jeg var lige ved at give op, men min stædighed gjorde, at vi startede forfra og kom igennem.

Vi havde valgt ruten der tog 35 min. Jeg orker ikke en gang fortælle, hvor længe vi var om det. Vi burde helt sikkert have taget den aller korteste. Men igennem kom vi og kun 5 minutter efter lukketid – pinligt.

Priser:
Vi betalte 150 kr. for at komme ind.

Fredensdal

Fredensdal er et gammelt husmandssted fra 1930’erne. Stuer, køkken og spisekammer står som det gjorde tilbage i 1930’erne.

Der er installeret elektrisk lys og lagt vand til huset – mens ellers er alt som dengang. I stalden og udenfor huset, kan man komme helt tæt på dyrene, der hører til stedet; gamle, danske husdyrracer som grise, køer, geder, fjerkræ og en hest.

Helt klart et besøg værd. To frivillige damer fortalte os lidt om stedets historie og svarede på spørgsmål. Vi købte små samsø kartofler med hjem derfra.

Fredensdal er en del af Samsø Museum.

Priser:
Voksne 40 kr. – Børn 20 kr.

Krabbejagt i Ballen

Nede ved Ballen havn, er der et lille strandstykke, hvorfra man kan komme ud på gangbroen, hvor bådene er fortøjret. Her kan der fanges krabber og små fisk. Der var virkelig gang i den og massere af børn med hovederne næsten helt nede i vandet, for at holde øje med om der kunne være noget, der skulle i fiskenettet.

Louis synes det var meget spændende og endte da også med at smide alt tøjet og hoppe i vandet.
Vi købte et lille fiskenet oppe i superbrugsen, der ligger i Ballen. Der blev fanget en fisk og en død krabbe. Heldigvis havde nogen af de andre børn fanget en del krabber og Louis fik lov til at stå og kigge på deres fangst i spanden – nu hvor moren ikke kunne få en krabbe i nettet.

Hoppeland

Lørdag undersøgte vi, hvad vi kunne lave i øsende regnvejr – gerne indendørs. Det var ikke lige til.

Vi fandt et hoppeland, men de havde kun åbent i nogle af hverdagene, desværre. Det så ellers meget fint ud. Det ligger i Sambiosen, som er Samsøs idræts- og kulturforening. Vi skrev til dem ift åbningstider og fik at vide der desværre var lukket i weekenden. Vi forhørte os, om de havde nogle forslag til aktiviteter med børn, på en våd regnvejrsdag. De svarede tilbage, at Samsø ikke havde det store at byde på, når det kom til børn.

Minigolf

Vi endte med at tage ud og spise frokost, mens Louis sov lur. Det er ofte en lang lur, så vi havde pakket spil med.

Vejret klarede heldigvis op og da vi var færdige med at spise og spille – gik vi afsted mod Dæj Glovi Grill og Minigolf.

Spisesteder

Restaurant Dokken – her hentede vi takeaway den første aften, stegt flæsk med persille sovs. Vi spiste i haven efter Louis var puttet og nød den sidste sol. Restaurant Dokken ligger på havnen i Ballen.

Samsø Perlen – Vi gik efter samsø perlen, så jeg kunne få min kartoffelmad, jeg har snakket så meget om. Samsø Perlen har vundet Danmarks bedste kartoffelmad. Så det var oplagt, at det var her jeg skulle have den. Stedet ligger lige hvor færgen kommer ind fra jylland, i byen Sælvig.
Rigtig god mad.

Restaurant Don Juan – Lørdag aften valgte vi at spise tidligt i Ballen. Louis er ikke altid så hyggelig, at have med på restaurant om aften, men det gik rigtig godt. Med det samme vi kom ind, bestilte vi en børnelasagne til Louis og så var freden faktisk sikret. Restauranten serverer ud fra et lidt blandet menukort, men primært italiensk. Men selvfølgelig kan du også få en samsø kartoffelmad her.

Vi havde ikke bestilt bord, men jeg tror vi var heldige, fordi vi kom tidligt, at få plads. Så jeg vil anbefale at bestille bord, hvis du kommer i højsæsonen.

Cafe Værftet – Her lå tidligere Samsøs eneste bager, som nu er lukket. Vi ledte nemlig efter bageren, som vi havde fundet i en af brochurne fra færgen, da vi ikke vidste den var lukket. Heldigvis serverede de kaffe og kage hos cafe værftet – og hvis du er til en god chokoladekage, er værftet et besøg værd.

Smagen af Øen – et meget hyggeligt sted i Nordby. Vi spise frokost her om søndagen. Vi bestilte deres Samsø platte – hvor der bliver serveret lidt forskellige specialiteter rundt omkring fra øen. Cafen er rigtig hyggelig og med en lille, fin gårdbutik.

Til sommerferie i Danmark hører der både jordbær og is til, hvis du spørger mig. Der er flere vejboder med jordbær fra Samsø – så lækre. Og hvis i er på cykel, så kan isstedet Casa Tua virkelig anbefales, ja faktisk også selvom man ikke er på cykel – og både i regn og sol. Der er altid en undskyldning for at spise is.

Overnatning

Vi havde lejet en fin, lille skurvogn på Airbnb. Den ligger i den hyggeligste have med smukke blomster og høns. En rigtig lille oase. Hønsene var et stort hit hos Louis, som knap havde slået øjenene op om morgenen, før han skulle ud og sige godmorgen til gok-gokkerne.

Til skurvognen hører egen terrasse og så har de lavet et spisested inde i huset, som deles med de to værelser, som lejes inde i huset. Her er der et tekøkken, mikroovn, køleskab og badeværelse.

Jeg var meget i tvivl om vi skulle vælge camping i stedet for airbnb.

Da jeg kunne se der ikke var mange overnatningssteder tilbage på airbnb, så turde jeg ikke tage chancen og håbe på godt vejr, så vi kunne bo i telt. OG jeg var meget glad for jeg bookede via airbnb, for teltferie i regn og blæst, står ikke øverst på min ønskeliste.

Færge Kalundborg-Ballen eller Århus-Sælvig

Jeg bestilte færgebilletterne allerede i januar. Jeg tror det var en annonce der tilfældigt poppede op. Jeg slog til og fik billetter t/r til 440kr.

Det kan godt betale sig at bestille dem i god tid, du sparer både penge, men er også sikker på de ikke bliver udsolgt. August sidste år, ville vi en spontan tur til Samsø – det var desværre ikke muligt, da billetterne var helt udsolgt, de dage vi søgte.

HUSK – snup nogle af brochurerne, der er på færgen – så kan du finde ideer til aktiviteter, mad og overnatning på øen.

Mad på færgen

Vi købte bagels inde i Kalundborg og tog med på færgen. Det var kun fordi vi var i god tid og kørte lige forbi et bagels sted.

Men vmvi var glade for, vi købte bagels. Maden på færgen så kedelig ud. Der skal selvfølgelig meget til at ødelægge en pommes, men priserne var altså skruet godt op. Så medmindre du bare har lyst til pommes eller en slags kantine mad, så vil jeg anbefale at tage mad med selv.
På hjemturen havde vi også taget mad med. Det passede med vi kunne spise aftensmad ombord på færgen. Vi havde hentet mad fra Ballen fisk, som ligger ved Ballen havn.

Er du også vild med Sommerferie i Danmark, så læs også om vores tur til Ærø her.

Tag gerne dine billeder på Instagram og Facebook med #littletravelerdk , så vi kan ferie-inspirere hinanden.

God sommerferie fra os og tak fordi i vil læse med.

Indlægget er udgivet i forbindelse med heltoptilmaanen.dk ‘s gæstebloggerserie ‘Dejlige Danmark’ – læs med her.