At rejse med børn

Flyrejse – Når din bagage bliver beskadiget under flyrejsen

Flyrejse – Når din bagage bliver beskadiget under flyrejsen

Kend dine muligheder og rettigheder, hvis din bagage er blevet væk, forsinket eller ødelagt under flyrejsen.

Det kan blive en besværlig start på ferien, især når man rejser med børn, hvis din bagage ikke dukker op eller hvis dit udstyr; Barnevogn, klapvogn eller autostol er gået i stykker under flyrejsen.

Vi var så uheldige, at vores Bugaboo Buffalo klapvogn gik var gået i stykker, da vi pakkede den ud af vores Pram Pack fra stokke. SAS erstattede hele vognen og endda beløbet til Bugaboo’s nye model, FOX. Da Buffalo modellen er udgået.

Når du lander i lufthavnen

Hvis din bagage er forsinket, ødelagt eller mistet under flyrejsen, skal du henvende dig til det flyselskab du er rejst med eller flyselskabets Handling Agent i lufthavnen. Herefter skal du melde, hvad der er galt med din bagage og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Det er derfor vigtigt, at du pakker din bagage taske med f.eks. klapvogn ud og lige tjekker, alt ser fint ud, inden du forlader lufthavnen. Det er meget nemmere, at få det gjort i lufthavnen end når du først er kommet hjem.

Vi ville have taget metroen hjem, da vi landede fra Amsterdam, men da vi pakkede klapvognen ud til Louis, var selve stellet desværre knækket. Vi gik op til SAS bagage skranke og fik det anmeldt med det samme og så måtte vi op og finde en taxa i stedet for.

*Husk at gemme en kopi af rapporten som dokumentation for, at bagagen der er blevet anmeldt, er blevet anmeldt i rette tid og til dokumentation, hvis man nu forsvinder i systemet (det kan ske og så bliver man glad for man fik screenshottet og gemt alle kvitteringer fra anmeldelsen – trust me).

Rejseforsikring

Du bør også kontakte dit forsikringsselskab, da de måske vil dække dine udgifter, hvis du har en rejseforsikring.

Bagage problemer opstået på udrejsen

Kontakt din rejseforsikring, hvis du har et af nedenstående problemer med din bagage. De kan klargøre, hvad du har ret til ift. din rejseforsikring, og hvad samt hvor meget du kan få dækket nu og her.

Din bagage er forsinket

Du har ret til at købe fornødenheder, fx tandbørste og undertøj. Hvad du ellers må købe, afhænger af hvor længe din bagage er forsinket, og hvor du er rejst til. Undgå at købe dyrt ind, da du måske ikke kan få dækket alle udgifter.

Hurtigst muligt og senest 21 dage efter du har modtaget din bagage, skal du klage skriftligt til flyselskabet og kræve erstatning for dine udgifter.

**igen husk at gemme kvitteringer, ellers kan du være uheldig ikke at få dækket dine udgifter.

Din bagage er mistet

Du har ret til erstatning, hvis din bagage ikke er dukket op efter 21 dage, eller hvis flyselskabet melder bagagen bortkommet. Du skal klage skriftligt til flyselskabet for at kræve erstatning.

Hvis din bagage er mere end 21 dage om at komme frem, anses den for at være bortkommet.

Din bagage er ødelagt

Du har ret til at få dækket dine reparationsudgifter, hvis din bagage blevet beskadiget i forbindelse med flyselskabets håndtering. Hvis kufferten og indholdet er brugt i længere tid, kan der foretages en nedskrivning af erstatningsbeløbet.

Senest syv dage efter du modtog bagagen, skal du klage skriftligt til flyselskabet og kræve erstatning. Hvis det er muligt, så meld altid din babge mens du er i lufthavnen, det vil spare dig for meget tid og ringen frem og tilbage.

Husk at tage billeder af skaderne, hvis du er uheldig, at din bagage er gået i stykker.

Bagage problemer opstået på hjemrejsen

Hvis der er problemer med din bagage ved ankomsten til dit hjemland, så skal du stadig udfylde en PIR-rapport, som beskrevet tidligere.

Du har ret til at få erstattet udgifter til indkøb af fornødenheder. MEN det er svært at få erstattet noget (tandbørste, shampoo, undertøj), da det antages, at man har det mest nødvendige derhjemme.

Kontakt derfor altid flyselskabet og hør hvad de betragter som fornødenheder og hvad de vil erstatte.

Hvis din bagage er forsinket i mere end 21 dage, betragtes den som bortkommet, og du vil have krav på at få den erstattet. 

Hvis din bagage er beskadiget gælder, gælder reglerne som ved udrejse og du har ret til at få dækket reparationsudgifterne.

Vi havde lang behandlings tid på vores anmeldelse af vores ødelagte klapvogn og endte faktisk med at købe en ny i mellem tiden, da vi ikke kunne undvære den i de 3 uger, behandlingstiden tog. Vi var heldige at få dækket det fulde beløb af vores nye klapvogn, men havde faktisk kun regnet med at få dækket, hvad den udgået bugaboo buffalo, stod til på nettet. Hvilket var knap 2000kr mindre end FOX’en.

Det gjorde tilgengæld den lange ventetid og vores lidt trætte indstilling til SAS, ikke var så slem alligevel – god kundeservice kan altså betale sig og giver glade kunder, selvom der har været lidt bump på vejen.

Hvor meget kan jeg få erstattet?

Hvis du er nødt til at foretage erstatningskøb, bør du begrænse udgifterne, da der er et maksimumbeløb for erstatningen. Det gælder uanset om din bagage er mistet, forsinket eller ødelagt. Forhør dig derfor altid hos dit flyselskab og rejseforsikring – for at være på den sikre side.

Det højeste beløb du kan få erstattet er 1.000 SDR pr. person. SDR står for “Special Drawing Rights” og er Den Internationale Valutafonds regneenhed. Du kan omregne, hvor meget 1000 SDR svarer til i danske kroner, her

***Der kan være andre dæknings beløb og aftaler, alt efter hvilken rejseforsikring du er dækket af.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *