At rejse med børn

Paradis øen Koh Kood

På vores Thailands tur i marts besøgte vi øen Koh Kood, som ligger 1 time og 45 minutters sejlads fra Koh Chang. Jeg havde hjemmefra læst, at øen skulle være helt specielt smukt og mindre præget af turismen.

Ankomsten

Allerede ved første øjekast, da vi nærmer os øen og vores hotel, forstår vi, hvad folk mener – så utroligt smukt. Vi lagde til ved hotellets bådbro ved 10 tiden. Vandet havde den flotteste tyrkis farve og sandet var helt hvidt.

De fleste hoteller, som ligger ud til vandet, har deres egen bådbro, hvor man bliver sat af (medmindre man tager færgen, som ligger til, helt nordligt på Koh Kood). Det giver altså lidt ekstra at blive sat af her midt på stranden og meget eksotisk.

Hotellet

Vi havde valgt et mindre hotel, Medee Resort, som jeg havde fundet flere gode anmeldelser på og til en god pris. Vi havde også kigget på dette hotel, men det blev prisen der endte med at afgøre, hvilket det skulle være.

Vi havde 4 overnatninger på Koh Kood, men hvis vi havde haft flere havde vi nok valgt, at flytte videre og prøve et andet hotel. Jeg kan godt lide at se lidt forskelligt og ikke være det samme sted i alt for lang tid.

Vi boede i en lille hytte, som var rigtig fin og der var mulighed for at få barneseng til Louis. Der hører i alt 13 hytter til stedet.

Stedet har pool, men den er altså ikke værd at skrive hjemme om. Valget faldt helt klart på dette hotel pga stranden, de små hytter og så er jeg næsten altid mest begejstret over hoteller, der er små og hyggelige.

Små fisk på hotellet, meget spændende for en lille drenge

Så hvis du er til mere resort og pool, er Medee resort, ikke noget for dig, vil jeg mene.

Strandferie og et barn på 15 mdr.

Det kan man sagtens og jeg synes det er genialt. Vi købte et lille badebassin dernede, så vi kunne placere det i skyggen. Det var et hit. Og vi havde mulighed for at rykke solsengene hen ved siden af og få lidt sol, mens vi holdt øje med Louis der legede i vandet med sin spand og skovl.

Vi var også i havet flere gange og sad og gravede i vandkanten. Solen er bare hård og man skal jo passe særlig meget på solen, når børn er små.

Udstyr til ferie

Vi havde hjemmefra medbragt to UV dragter en med lange ærmer og ben og en med korte, samt to UV solhatte. Vi havde dobbelt med, så Louis kunne få et tørt sæt på når han kom op af vandet og skulle lege i sandet. Det var vi glade for. Dragterne og hattene er så fine og giver ekstra beskyttelse udover børnefaktor solcreme. Det kan ødelægge en hel ferie, hvis man skulle være så uheldig at blive skoldet.

Derudover havde vi medbragt badebleer hjemmefra, ialt 2,5 pakke og det var rigeligt. Vi havde lidt ekstra med hjem.

Det er meget forskelligt, hvordan forældre har det med bleer. Min kæreste og venner vil nok sige jeg er lidt af en ble snob, men nu har jeg fundet dem der bare er bedst til Louis. Der er ingen uheld og ingen rød numse, og det gider jeg så heller ikke risikere på en ferie…. SÅ……….jeg slæber bleer, vådservietter og vaskeklude med hjemmefra. Nogen vil grine af mig, men det har jeg det altså bedst med. Og jo, vores ene kufferter er proppet med udstyr til louis. Det gode ved det, er så, at der er plads til at få shopper lidt på ferien, for bleer osv. skal jo heldigvis ikke med hjem igen.

Udover ovenstående havde vi pakket:
Rejseklapvogn
Redningsvest
– Lidt legetøj, spand, skovl (men der kan købes meget dernede også, så slæb ikke for meget med)
– Badehåndklæde
– Snacks
– Badering og vinger
– D-dråber
– Sandaler
– iPad
UV solskærm til klapvogn
Babyalarmer

Vi havde en del tøj med til Louis, hvilket man slet ikke behøver. Det er nemt at få det vasket og der små vaskerier mange steder. Så aflevere du bare en pose og så er den klar næste dag – vasket og strøget for knap 30 kr.

500 year old Macca Tree

I Koh koods smukke regnskov finder du de meget gamle og store træer, hvor to af dem er blevet ret berømte og klart et besøg værd, hvis du kommer forbi denne dejlige ø. De kaldes Makka træer og er 500 år gamle. Så utroligt smukke og til min store overraskelse, var vi de eneste der var at se dem og havde området helt for os selv.

Jeg kan godt blive skræmt lidt væk, hvis attraktionerne er for turistet og for mig kan det blive lidt for uoverskueligt, når man står kolds op af hinanden. Og så gider jeg altså heller ikke have fem andre turister med på mine billeder, lidt krævende er man vel.

Vi bestilte en taxa på hotellet og blev kørt derop. Vi stoppede to steder og så de imponerende træer, inden vi igen satte kursen tilbage med hotellet.

Vi så flere der selv havde lejet scooter og det gad jeg altså godt. Det er bare noget andet at udforske på egen hånd. Men det må være når Louis bliver større.

Klong Chao Waterfall

Vi kørte her til med taxa og blev sat af en lille kilometer fra vandfaldet, hvor vi på gåben skulle ned og se det flotte vandfald. Vejen dertil er ikke klapvogns venlig, så hvis barnet skal bæres, vil jeg klar anbefale en bæresele eller hvad man nu er til – så har man også hænderne fri.

Jeg må ærligt indrømme, jeg blev noget skuffet. Vi var af sted i marts måned, hvilket på ingen måde er regnsæson, og når man tænker sig om, giver det jo god mening, at der ikke var meget vand i vandfaldet, det var nærmere en dryppende hane. Jeg havde jo googlet mig til de smukkeste billeder af dette vandfald og tydeligvis ikke tænkt mig om – så hvis man vil se vandfaldende på både Koh Kood og Koh Chang, fra deres bedste side, så skal man besøge dem i regnsæsonen istedet.

Turen var heldigvis hyggeligt og jeg vil stadig anbefale at tage dertil, selvom der ikke bruser meget vand udover klipperne, for naturen er smuk og hvis man har lyst kan man tage en lille svømmetur i søen, hvor vandfalet “drypper” ned i.

Klong Chao Beach

Efter vores lidt skuffende, men smukke vandfalds tur, tog vi ned på Klong Chao beach. Vi gik en tur langs stranden og slog os ned på et af hotellernes cafe/bar område, der lå ned til stranden. Her fik vi lidt at drikke og spiste en is. Hotellerne ved Klong Chao beach er mere resort agtige, så er man mere til det, så hotellerne her klart anbefales.

Vi spiste aftensmad på et af hotellerne (husker desværre ikke navnet) vores sidste aften på Koh Kood, men det var svært at finde et hvor vi måtte spise, uden at bo på stedet.

Der hænger store gynger ned fra palmerne og vil have en gyngetur eller det perfekte insta billede, så er jeg sikker på det kan klares her.

Videre til Bangkok

Vi havde 4 overnatninger på Koh Kood, hvor efter vi sejlede tilbage til Koh Chang. Her havde vi bestilt en overnatning, inden turen gik mod Bangkok, hvor vi skulle tilbringe den sidste del af ferien. Vi mødtes med vores venner ved White Sand Beach og kørte sammen videre til Bangkok. Du kan læse om transporten rundt her.

Jeg elsker Bangkok og er allerede klar til at besøge Bangkok igen, jeg tror faktisk det ville passe mig godt, hvis vi havde en tur dertil hver år. Storbyen der har alt, og der kommer snart et indlæg om vores dage i Bangkok.