At rejse med børn

Skiferie med børn

Vores første ferie på ski, som familie – mor, far og barn. Turen gik til Østrig, mere præcist Kitzbühel, hvor vi havde lejet en lejlighed.

Vi var afsted sammen med Louis’ farfar og farfars kæreste.

Turen til Østrig

Vi valgte selv at køre til Østrig. Alternativet havde været fly, men det var aldrig rigtig oppe at vende.

Vi kørte afsted fredag den 20. December og havde besluttet at tage færgen Gedser-Rostock, men havde ikke booket billetter. Vi havde intet problem med at komme med ombord, men en anden gang vælger vi at booke i forvejen. Billetten kan bruges til alle afgange på selve dagen, man er bare kun garenteret plads på det bestilte afgangs tidspunkt, så hvis du nogenlunde ved, hvilken afgang du vil med, behøver man jo ikke fylde hovedet med, om der nu også er plads til en ombord på færgen.

Der er fine legearealer ombord på færgen til børn. Maden er som (synes jeg) altid dyr, når man skal med færgen. Vi havde derfor lavede sandwich og snacks hjemmefra. Jeg synes det er et bedre, sundere og billigere alternativ til færgemaden.

Klapvognen havde vi taget med op, da det passede med Louis middagslur lå, mens vi var ombord på færgen. Han plejer at være nem at ligge til lur, men nu er det bare sådan med børn (i hvert fald vores Louis), at man kan have en plan, men at de ikke altid vælger at følge, ens ellers så gennemtænkte, rejseplan. Jeg synes jeg er blevet bedre til bare at tage tingene som det kommer, men jeg indrømmer også følelsen af sejr, når alt bare forløber efter MIN plan. Mon andre forældre kender til det? Tilbage til luren – den blev ikke til noget og i stedet fik Louis brændt noget krudt af på legepladsen og løbet rundt på færgen. Og jeg indrømmer, det var også bedre end, hvad jeg havde planlagt.

Vi nåede knap af færgen, før Louis var faldet i søvn i sin autostol og vi kunne drøne afsted ned i Tyskland med ro i bilen.

Overnatning i Tyskland

Vi havde hjemmefra planlagt, at vi som minimum skulle nå til Leipzig – det kom vi også og videre forbi Nürnberg. Vi valgte at holde før München i en by der hedder Ingolstadt, hvor jeg bookede et motervejshotel. Det blev booket i bilen. Så kl 22 lagde vi os i seng og via GPS’en kunne vi se, at vi havde 2 timer til Kitzbühl dagen efter, alt efter trafikken omkring München. Vi kom af med under 500kr for en overnatning med morgenmad.

Men som det nu er med børn, så ved man aldrig helt hvad man har i vente. Klokken 4 vågnede Louis, brænd varm og med 39 i feber.

Så er ferien ligesom i gang og vi fik læst bøger og set film til morgenmadsbuffet åbnede og vi kunne få kørt de sidste kilometer til lejligheden i Kitzbühl. Heldigvis havde vi Panodil med og Louis var ok trods feber.

Lejligheden i Kitzbühl

Det tog lidt tid, før vi fandt en lejlighed, vi fravalgte hotel, fordi vi gerne ville have egen stue og køkken. På airbnb var der ikke noget at finde og skiferie ligger bare ikke i den billige ende. Vi fandt en rigtig fin lejlighed, som opfyldte vores krav 8 minutters kørsel fra liften. Det fungerede godt. To badeværelser, to soveværelser og fællesrum med køkken.

Og jeg var glad for at vi havde en lille lejlighed, for med en feber ramt dreng, som bare gerne ville putte i sengen sammen med Mor og film, så var det rart vi havde lidt mere plads end på et hotelværelse, for de første dage var Louis bare hjemme.

Første skitur

Juleaftens dag, havde vi endelig en feberfri dreng, som er vild med sne og klar til at komme med op og stå på ski. Vi havde været så heldig at få nogle timer de andre dage, mens bedsteforældrene passede Louis.

At få støvler og ski på, var Louis på ingen måde med på. Han blev stiktosset, men der skulle bare få meter mellem benene på far, til at overbevise Louis om ski er fedt. Han stod en lille time. Og var så stolt hver gang de tog “rullebåndet” op igen, for at tage en tur mere. Mor og far var endnu mere stolte og første skitur blev en kæmpe succes.

Vi spiste efterfølgende spagetti bolognese på bjerget og så var Louis klar til lur. Farfar og Angelique tog klapvognen med en sovende Louis, mens Kevin og jeg kunne få et par timer på ski. Se det er hvad jeg kalder ferie.

Kan man ønske sig en bedre juleaftensdag?

Juleaften i Østrig

Vi havde hjemmefra købt julemad med og sørget for det skulle være så nemt at lave, som overhovedet muligt. Så det blev til confiteret and og ellers traditionel, men nem julemad, da alle mand hellere ville nyde tiden i solen på bjerget end at stå i køkkenet.

Det er førstegang jeg holder juleaften på en skiferie og jeg håber ikke det er sidste gang, at vi skal det. Det hat været en dejlig, aktiv juleferie i Østrigs smukke natur.

Kitzbühl og spa

Ski og spa er altså en ganske god kombi. Vi besøgte et badested inde i Kitzbühl, en normal svømmehal og Louis elskede det. Der var børn og vi kunne låne lidt legeting til vandet på stedet. Ikke meget spa over det, men børnevenligt.

Den 25. Blev vi inviteret i spa af farfar og farfars kæreste Angelique. Arosa hedder stedet og hold op hvor var det lækkert – det var lige en spa for mig. De har diverse saunaer, pool både indenfor og udenfor. Her er lækkert. Og Louis er tilfreds bare han kan få noget vand – når det så er toppet med karry Wurst og pommes serveret på spa sengen i svømmepausen, så er man en meget tilfreds to-årig. Dagen sluttede af med aftensmad i restauranten.

Farfar havde prøvet at få pladser til spisning i buffeten. Han har været der tidligere og sagde at det var den vildeste buffet han havde prøvet. Desværre var alt booket, selvom vi var mere end tilfreds med det hele som det blev. En god sidste aften på en dejlig første skiferie, inden turen tilbage til Kbh, næste dag.

Leje af skiudstyr

Vi havde selv vores eget skiudstyr med til Kevin og jeg. Eller det vil sige, vi endte med at købe nye ski – der er en del at spare ved at købe sidste års model og meget billigere end derhjemme. Så vi fik lækre nye ski. De står bare og venter til næste tur – som var planen først skulle være næste år, meeen vi har fået bestilt en forlænget weekend til Norge nu her og vi glæder os.

Til Louis lejede vi støvler og ski. Hvis man er afsted flere gange om året, har jeg ladet mig fortælle, at en skiforretning (mener det er i Holte) sælger børne ski og støvler og man så for en god pris kan få det skiftet i størrelse året efter. Det skal jeg helt sikkert have undersøgt nærmere, for det tror jeg godt ville kunne betale sig.

Turen hjem?

Vi kørte retur mod Kbh den 26. December, men inden skulle Kevin lige nå sidste tur på ski. Han stod klar kl 8.00 ved liften og klokken 12 havde jeg lukket lejligheden af, så Louis og jeg bare skulle hente Kevin for enden af bjerget og så gik turen ellers nord på igen.

Vi tog turen hjem i et stræk, turen ned gik jo så godt – men vi løb ind i lidt flere bump på vejen hjem. Heldigvis ikke alvorligere end, at vi kan smile af det idag.

-under en time efter Louis var faldet i søvn og vi drønede derudaf på den tyske motervej, blev vi stoppet af det tyske politi. Ikke en politibil, men 4. Pigtråd rullet ud på vejen, bilen slukket og nøglerne blev taget fra os. Jeg følte mig virkelig kriminel. Efter de havde fået vækket Louis (Kevin kunne næsten ikke, eller han kunne faktisk ikke skjule sin irritation, da den sure og meget højtråbende, tyskepolitimand vækkede Louis). De eftersøgte en norsk, stjålet bil og hvordan det førte til de stoppede en dansk bil på vej mod Dk, ja det ved ingen. Men vi fik lov at køre videre og afsted gik til.

– indtil vi kørte ind i 1,5 times kø, og vi holdt helt stille.

– så nåede vi også i desperation for at nå færgen at løbe tør for diesel. Og dermed havde 2,5 times ventetid i Rostock til vi kom med færgen kl 23.

Men hjem kom vi og med en dejlig ferie at tænke tilbage på. Ski, børn og familie er en dejlig kombi. Jeg håber vi kan få en årlig skiferie i kalenderen – en dejlig måde at holde ferie.

Hvor gammel var jeres børn, da de startede i skiskole?