At rejse med en baby

Sommerferie i Kroatien

I år ændrede vi lidt i ferieplanerne. Normalt vil jeg aldrig rejse længere væk fra Danmark, end Sverige og Norge, når sommeren rammer i juni, juli og august måned. Jeg synes Skandinavien har så meget at byde på om sommeren.

Men i år, havde vi bestilt flybilletter til Split i Kroatien, sammen med min veninde og hendes datter på 3,5 år.

Flybilletterne og Split Lufthavn

Vi fløj med Norwegian og valgte at flyve til split. Udover Split, så har Norwegian også afgange til Dubrovnik og Zagreb. Det er fedt, for så kan undgå for lange køreturer med børnene. Jeg vil gerne opleve Dubrovnik, så når vi skal afsted næste gang(hvilket er helt sikkert, for jeg er så forelsket i Kroatien), så vælger jeg at flyve til Dubrovnik og oplever det område.

Lufthavnen i Split er lille og meget simpel. Vores bagage kørte på båndet, da vi kom til ankomsthallen og Sixt biludlejning ligger på 1. sal. Det gik fint og vi fik en fin lille Renault Clio.

Overnatninger

Vi har googlet, søgt og spurgt andre, hvor vi skulle bo. Og det tog sin tid, før vi besluttede os.

Vi endte med at bestille de første 6 overnatninger hjemmefra og den sidste bookede vi først dernede.

Vi kiggede på flere hoteller, men synes det blev for dyrt ift. hvad man kunne få af lejligheder på Airbnb. Så det endte med lejligheder hele ugen, 2 soveværelser, fællesrum og terrasse. Det synes jeg fungere rigtig godt.

De første 3 overnatninger var i byen Kastel Novi, som ligger 8 minutter fra lufthavnen og 20 min fra Split centrum.

Det var en rigtig fin lejlighed, helt ny og lækker. Udlejerne boede i øverste etage af huset og var meget gæstfri. På vores sidste aften, kom de ned med lidt hjemmelavet kroatisk delikasser, som vi kunne smage.

De næste 3 overnatninger var på øen Brac, hvor vi lejede en lejlighed i byen Bol.

Vi bestilte den sidste overnatning mens vi var på Brac og besluttede at finde noget billigt, som lå tæt på lufthavnen, hvor vi skulle flyve fra kl 10 om formiddagen.

Vi fandt en fin lejlighed i Kastel Stari, med en dejlig stor terrasse til 320kr og med den 10 minutters gang til den fineste strand.

Split og området omkring

Da vi ankom til vores lejlighed på første dagen, fandt vi hurtigt badetøjet frem og pakkede bilen. Vi havde fået anbefalet et sted i split, hvor der var pool og adgang til havet, Bazen Jadran.

Der var bare ikke adgang til den store pool og der blev kun serveret drikkelse og is på steder. Vandet var heldigvis fantastisk, men havde vi vidst hvad det var, så havde vi nok bare valgt at tage på stranden i Kastel Novi eller en fundet et andet sted i Split. Det fungerede ikke helt optimalt med små børn og det meget dybe vand, hvor man hoppede i fra, den her udbyggelse, hvor vi havde lejet liggestole.

På anden dagen tog vi på stranden i Split, Bracvice Beach. En sandstrand, hvilket ikke er en selvfølge i Kroatien (de fleste er stenstrande). Vi tog en hel dag på stranden. Vi havde smurt sandwich hjemmefra, Louis tog sin lur i skyggen og så sluttede vi ellers af med mad på en af strandpromenadens restauranter.

Ude i vandet, var der en stor oppustelig badelands borg. For 40 kr pr mand kunne man komme ud og lege på den i en time. Den var lavet som en forhindringsbane og jeg må indrømme, at jeg gad da godt min veninde og jeg kunne have lavet en konkurrence og set hvem der hurtigst kunne komme igennem. Det må blive når vi har kærester med.
Rie og min veninde Maiken prøvede den og der var altså nogle gode rutsjebaner og sjov for børn. Der var et minimum ift. højde på børn, men jeg husker ikke hvad Maiken fortalte mig det var.

Vi havde parkeret lige ved stranden og et godt råd, er at have mønter til betaling, ved denne strand. For man kan ikke ordne parkeringen over sms, med en udenlandsk telefon og det var kun med meget overtalelse, at vi fik manden i kiosken til at veksle for os. Det er bare irriterende at bruge tid på.

Vi nåede desværre ikke ind og se Splits gamle bydel, hvilket jeg meget gerne ville have været. Man kan bare ikke nå det hele. Vi prioriterede stranden om dagen med børnene, hvor vi kunne blive kølet ned og få slappet af. Om aften var vi så trætte, at vi enten fandt en restaurant eller tog forbi Lidl og handlede ind til nem aftensmad.

Tur til Plitvice Lakes National Park

Vi havde hjemmefra læst og set billeder fra national parken og hold nu op, hvor ser der smukt ud på billederne – og det er endnu vildere i virkeligheden.

Vi kørte afsted torsdag morgen og havde en 2 timer og 15 minutters køretur foran os. Den blev faktisk noget længere, da vi endte med at køre forkert, fordi GPS’en vidste os en anden vej. Vi måtte holde ind til siden og fandt adressen til Entrace 1 Plitvice Lakes national park. Vi parkerede og gik mod indgangen (det kan være en fordel at bestille billetter hjemmefra, men det skal gøres to dage før besøget). Vi købte billetter og jeg fik spurgt om hvilken vej, der hurtigt førte til et vandfald. Damen grinede lidt og prøvede at forklare mig, at hele parken sådan set består af vandfald. Det er ingen hemmelighed, at jeg var lidt træt efter køreturen og Louis han var lidt trodsig og synes kun han skulle gå modsat af hvad jeg sagde (1,5 år er en bestemt alder). Så jeg kunne ærlig talt ikke overskue at skulle på en lang vandretur. Mændene der tjekkede vores billetter, fortalte at rute A, var bedst når man havde små børn med – så den snuppede vi.

Det var en tur på 3,5 km. Vi var knap kommet gennem indgangen før vi kunne se vandfald, så nu forstod jeg hvorfor damen havde trukket på smilebåndet, over min dejlige turistede uvidenhed.

Der gik ikke mange minutter før vi alle havde smidt den lange køretur fra os og var fuldstændig forblændet af dette fantastiske område. Hold nu op, hvor var det flot. Rie var så sej og tog turen i stiv arm, intet brok og synes her var så smukt og især fiskene i vandet, var meget spændende.

Louis sad i sin Vitosling, ringvikle på ryggen af mig. Vi var meget i tvivl om vi skulle tage klapvognen med, men det er jeg glad for vi ikke gjorde. Jeg så nogle enkelte der havde taget den med, og der var bare flere steder med trapper og ujævnt terræn. Tilgengæld var ringviklen genial. Det er et tyndt hørstykke, så den bliver ikke for varm og så kunne Louis følge med fra ryggen på mig. Det fungerede virkelig godt.

Vi sluttede af på toppen med en velfortjent is, inden vi skulle gå det sidste lille stykke tilbage til indgangen og videre til bilen.

Det var en rigtig god tur og kan klart anbefales.

Vandland i Sibenik

Planen var, at vi ville tage i vandlandet Aquapark Dalmatia i Sibenik på vejen tilbage fra Plivice Lakes, men vi var ikke så tidligt ude af døren, som vi havde regnet med og vi brugte også meget længere tid i national parken – så det nåede vi altså ikke. Vi var trætte og havde mest lyst til bare at skulle hjem på terrassen og slappe af. Og det havde vi nok også alle brug for.

Vandlandet googlede jeg mig frem til på nettet. Vores venner er glade for pool og jeg tror vandlandet havde været fantastisk for Rie. Samtidig ligger det helt ned mod vandet, så for dem der er mere til stand og havvand, så ser det ud til at kunne tilfredsstille alle.

Der skulle være et område lavet til mindre børn, med lavvandede pools og sprinklere, derudover synes jeg også priserne var fine 100KN for voksne, børn med højde 90-120 cm 80KN og børn under 90cm er gratis.
(Den kroatiske krone er næsten lig den danske).

Færgetur mellem Split og Brac

Hjemmefra havde jeg bestilt færgebilletter til og fra Split Navy Port og Supetar på Brac. Der er forskellige muligheder for at komme dertil også ift om man har bil med eller ej. Billetten du bestiller er til en dato, men kan bruges til alle afgange. Kom derfor i god tid (hvis du er i bil), så du er sikker på at komme med. VI var heldige at få en af des sidste pladser på morgenfærgen kl 7.45, vi kom 5 min før afgang. Den var ikke gået da vi skulle modsatte vej. Der tog vi færgen kl 9. Vi var der 20 min før og vi var altså en af de sidste biler der kørte ombord.

Øen Brac

Vi skulle bo i byen Bol. Jeg valgt byen ud fra, at den lå tæt på Kroatiens nok mest berømte strand, Zlatni Rat.

Der er ca en halv times kørsel fra færgen til Bol. Lejligheden på Airbnb bliver lejet ud via et bureau, som holder til nede ved havnen. Vi fik tjekket ind og fik lov allerede at komme ind i lejligheden så snart rengøringspersonalet var færdige.
Manden bag disken forklarede os lidt om området og om hvilke strande han ville anbefale (hvilket bestemt ikke var Zlatni rat). Vi tog til en af de strande, havde fortalt om, da det lå tæt på lejligheden, hvor vi skulle af med vores bagage senere.

Den hyggeligste lille strand, uden alverdens liggestole og en masse mennesker. Vi fik købt en parasol og en foldemadras – og så var det altså bare lykken. Vi fik fanget krabber, søpindsvin og søstjerner, til børnenes store begejstring.

Byen Bol er så hyggelig og smuk. De gamle stenhuse og grønne skodder for vinduerne. Jeg ved ikke hvor mange gange, vi har sagt “hvor er her smukt” på vores tur. Et rigtig lille paradis.

Vi fik prøvet lidt forskellige restauranter og issteder ned ved havnen. Flere steder havde også takeaway, og det prøvede vi også. Det er ikke altid lige afslappende at havde en 1,5-årig med på restaurant. For mig er det vigtigt at alle er glade og tilfredse – glad baby = glad mor. Og så er det lige meget hvor vi spiser, bare vi hygger os.

Vi måtte selvfølgelig også ud og se stranden Zlatni Rat, som betyder det gyldne horn. Jeg må give lejlighedsmanden ret, jeg var meget mere til de små strande som lå ved lejligheden. Vi var også lidt uheldige med vejret, da vi var. det var ikke mange gange solen kiggede frem mellem skyerne.

Der er et lille stykke at gå fra parkeringspladsen eller hvis man tager mini toget der går fra havnen i Bol til Zlatni Rat. Det sidste stykke er sten – og med klapvogn, parasol, to børn og udstyr, så får man lidt sved på panden. Der var heller ikke så meget at snorkle efter derude.
Så jeg vil klart anbefale, at tage de småstrande der ligger ved Bol i stedet, men selvfølgelig skal Zlatni Rat opleves. Det ser bare mere fantastisk ud på luftbillederne, der kommer frem, når man søger på google.

Kastel Stari

Sidste stop inden, vi skulle hjem til København, blev Kastel Stari.

Det var en by der overraskede, mest fordi jeg ikke havde nogle forventninger til det. Vi havde valgt lejligheden fordi den lå tæt på lufthavnen og var billig.

Der var 10 minutters gang til stranden. Den fineste stenstrand, men helt turkis vand. Stranden var ikke særlig bred, men til gengæld var den lang. Der lå flere restauranter og et hyggeligt lille ishus, med god is. Det var en god afslutning på en dejlig ferie. Og skal jeg være ærlig, så gad jeg godt min kæreste Kevin bare var kommet derned og vi var fortsat til Øen Hvar. Jeg har slet ikke fået nok af turkis vand, sol og Kroatien. Vi må afsted igen.

Udstyr til turen

Helt klart badesko. De gode strande, er stenstrande og man bliver altså træt i fødderne, når man som jeg, kun husker at købe sko med til barnet. Du kan købe sko i mange af butikkerne dernede til ca 60kr, hvis du glemmer det, men kvaliteten er efter prisen.

Louis havde fået de fineste badestrømper af mærket Duukies med fra Faktorfobi – og de var virkelig geniale. Jeg fortryder, at jeg ikke havde fået bestilt et par til mig selv også.
Det smarte ved dem, er at de har en lidt tykkere bund, så Louis uden problemer kunne gå på stenene uden det gjorde ondt. Derudover har de små anti-skrid dutter under, så man ikke falder på de glatte sten eller når man er ved poolen. En anden ting er det varme sand, det kan altså brænde når man er syd på og det mærker man heller ikke til med badestrømperne. De kan helt klart anbefales, både til vokse og børn.

Jeg blev anbefalet en svømmevest på et af mine opslag på Instagram – og det må jeg sige var et godt råd. Det fungerede perfekt sammen med badevinger- Louis kunne selv svømme rundt og var så stolt.

Faktorfobi har flere forskellige modeller. Jeg var så heldig at kunne låne Ries svømmevest fra sidste år, af mærket Konfidence. Faktorfobi har netop fået denne på deres hjemmeside, her. Det er virkelig en dejlig frihed også for en selv. Vi kunne svømme i vandet sammen og når vi legede i vandkanten behøvede jeg ikke holde i Louis hele tiden, fordi vest og vinger holdt ham oppe.

Vi havde vores rejseklapvogn med fra yoyo, se her.

Ringvikle fra Vitosling. Det var første ferie med denne og den er godkendt. Normalt har vi haft vores bæresele fra stokke med, den fylder bare meget og jeg synes der er nok at slæbe på.

Vi havde pakket:

• Spand og skovl
  • badebassin
  • sæbeboblemaskine (kæmpe hit)
  • fiskenet
  • badebold
  • strandhåndklæder
  • badering (fik aldrig brugt den, fordi Louis var så glad for svømmevesten)
  • autostol til bilen (så slap jeg for at betale 500kr for leje af stol)
  • solcreme (den nye børne antimist fra Vichy, kan virkelig anbefales og så klistre den ikke)
  • UV-skærm til klapvognen
  • Hagesmæk (vi bruger en hård plastik fra babybjørn. Den er så smart på ferien fordi den nemt kan vaskes og tørres – vores venner havde den med til deres datter, da vi var i Thailand og der har vi abet efter. det fungere rigtig godt på farten).

Produkterne fra A-derma er geniale det babyhuden i varmen og er altid med på vores ferier til varmen. To reparations cremer; en med zink og en uden. Den sidste er en cytelium spray med zink, som er god til til væskende hud, fordi den er udtørrende – derudover er den også genial til myggestik.

Jeg havde på sidste ferie købt solcreme fra Rudolph care og jeg synes den til børn er alt for fedtet og bliver ved med at være det. Så denne gang blev det fra Vichy, som kan købes på apoteket. Det er virkelig godt. Sprayen er en faktor 50, anti mist og den fedter på ingen måde. Så der er ingen bøvl med sand i solcremen og den er nemt at smøre ud. Det kan klart anbefales. Vi har altid en stift med til de udsatte steder, det har både Louis og jeg brug for.

Badesko er sponsoreret af Faktorfobi.