At rejse med børn

Sommerferie på Mallorca med en baby på 5 måneder

Gæsteindlæg: Ann-Katrine Kirk @annkatrinekirk

Første ferie med baby – prøv lige at spørg om vi var nervøse (nok mest mig). Vores lille familie, bestående af Far Lasse, Mor Ann-Katrine og Baby Axel Johannes var i August måned på vores første sommerferie som familie, og destinationen var Mallorca. Mine forældre spurgte tilbage i julen 2018, om vi kunne have lyst til at tage på ferie til Mallorca sammen med dem og min lillebror og svigerinde. Svaret var egentlig ret hurtigt ”Ork ja, det skal da nok gå så fint”, men da Axel så kom til verden i marts 2019 og vi efterhånden nærmede os August måned, var jeg ikke ligeså kæphøj. Bekymringerne overmandede mig lidt, og var det nu egentlig egoistisk at tage af sted, når han ikke var ældre, hvis skyld gjorde vi det lige for, og rent praktisk, hvad i alverden skal man have med? Vi fik snakket lidt om det i et par dage, og kom frem til konklusionen, at vi skulle afsted – OG hvor var det da godt vi gjorde det!!

Flyrejsen

Vi havde med vilje booket sene flytider for at prøve at time det med Axels sengetid, og det fungerede super godt. Axel er flaskebarn, så vi gjorde Axel klar til nat i Billund lufthavn og så fik han sin natflaske, da vi lettede og faldt faktisk i søvn under den – total luksus. Han vågnede dog op en lille halv time efter, da piloten begyndte at tale over højtaleren. Jeg havde forinden rejsen set på et høreværn til babyer fra Baby Banz, men valgte ikke at købe dem – det fortrød jeg og vil helt klart købe dem til næste gang, vi skal ud og flyve, så det i hvert fald ikke er piloten/kabine personalet, som vækker vores sovende baby. 😊 Han var vågen en god halvanden time, hvor han underholdt passagerne ved siden af, og var en tur ned igennem flyet, men en halv times tid inden vi skulle lande, fik han lidt mælk igen og faldt i søvn, så det var langt fra besværligt at flyve med en 5 måneder gammel baby, som ellers frygtet.

Tips til flyveturen med flaskebarn

• Kogende vand i termokande
  • To sutteflasker med koldt vand.
  • En sutteflaske med sukkervand
  • MME-pulver i doseringsæske

Vi lavede den første flaske forinden vi gik ombord på flyveren, så den var klar til brug. Flasken, som Axel fik under landing, lavede vi i flyet. Det var ikke noget problem at få alt den væske igennem security, selvom det er mere end det tilladte. De scannede det blot en ekstra gang. Det samme gjaldt babymaden, som jeg havde pakket i pusletasken.

Jeg var lidt bekymret for temperaturen i flyet, for jeg synes altid den varierer meget, også i forhold til aircondition og han skulle jo nødig blive syg på vores første ferie. Vi havde derfor givet Axel natdragt på i uld/silke fra Joha, så den kunne hjælpe til at regulere kropstemperaturen, uldsokker og så en strik og lille hue, som han fik på, da vi spadserede ned igennem flyet. Hans dyne var guld værd til at tage den kolde luft ved vinduet, så det vil jeg til en hver tid anbefale at have med.

Pusletaske-tips til flyveturen

• Tre styks bleposer, som indeholdt ble og vat pads, og så havde vi en lille toilettaske med vådservietter, desinficeringsspray og den mindste størrelse Olivy Baby Care creme, så vi havde det hele ved hånden.
  • To styks nyt legetøj, så der var noget nyt til at distrahere med, hvis det blev nødvendigt. Tiger/søstrene Grene har fine ting, hvis det ikke skal koste en formue.
  • Frugtmos, ske og tallerken – just in case.
  • Ekstra tøj, hvis uheldet skulle være ude 😊 😊
  • Ekstra sutter – Axel taber tit en sut på gulvet.

…..

Så langt så godt, en veloverstået flyvetur og en erfaring rigere. Det var en positiv oplevelse at flyve med en baby og absolut ikke så besværligt som frygtet. Vi havde lånt en bæresele, og den var guld værd, da vi skulle have vores bagage i Palma, så vi begge havde frie hænder. Vi havde investeret i en klapvogn fra Babyzen-YOYO+, da den må medtages som håndbagage, og det var en kæmpe fordel både på vej derned og hjem, især da vi først skulle lette kl. 22.00 på hjemturen, så Axel sad og sov i den i lufthavnen, indtil vi skulle op i flyveren. Vi ventede med at gå ind i flyet som nogen af de sidste, så Axel kunne sove så længe som muligt i klapvognen, men det resulterede på hjemturen i, at kabinepersonalet sagde, at der ikke var plads til klapvognen i hattehylden, så den kom om som bagage – ALDRIG ACCEPTER DET – for da vi ankom til Billund lufthavn kl. 01.00 om natten, kom klapvognen ikke op til os som håndbagage, selvom den havde håndbagage-tag på, den blev i stedet sendt på bagagebåndet med alle kufferterne, så der stod vi, med en sovende baby på armen, og en klapvogn, som var købt, så vi netop bare kunne sætte ham i den, når vi landede, der blev moren liiiidt fornærmet, men det var altid noget, at det bare var på hjemturen, da størrelsen på Billund lufthavn er til at overskue sammenlignet med Palma 😊

Udlejningsbil og Mallorca

Vi havde lejet en bil og medbragt vores autostol, så vi nemt kunne komme rundt og undgik en længere tur med bus til diverse hoteller. Det var virkelig et godt valg for os, og vi var på hotellet i Alcúdia på no time og kunne lægge Axel direkte over i sengen, så vi var klar til første feriedag på Mallorca. Man står jo tidligt op med en baby, men når man vågner til solskin, havudsigt og sommervarme, betyder det ikke så meget.

Hvor skal vi bo? – Paraiso de Alcúdia

Vi boede på Paraiso de Alcúdia, som lå lige ned til strandpromenaden, og den blev flittigt brugt til gåtur ved både formiddags -og middagsluren. Hotellet var rigtig fint, og vi havde bestilt et familieværelse, så vi havde mikroovn til grød og flasker. Eftersom vi var rookies på feriefronten med en baby, så havde vi bestilt halvpension, så vi ikke var tvunget til at skulle ud og finde en restaurant hver eneste aften. Maden var SÅ god på hotellet og nyt tema hver dag lige fra asiatisk til spansk, så vi havde absolut ikke behov for at skulle ud og spise, og det gjorde ferien mere afslappende for os.

Strand og baby – fungerer det?

Vi ELSKER at være på stranden og det var helt fantastisk at se, hvordan Axel var total fascineret af sand under fødderne og nød at blive kølet ned i middelhavet. Jeg havde igennem en veninde fået anbefalet en solcreme til babyer, som kun ligger sig på overfladen af huden, så den brugte vi på fødder og kinder, så de reflekterende stråler ikke ødelagde ferien med en lille solskoldning. Vi undlod at smøre på hænderne, da Axel konstant har sine hænder i munden 😊 Solcremen hedder La Roche-Posay 50+ Baby. Generelt nød vi bare hver eneste dag med formiddagsgåtur under Axels lur, og når der er både onkel, svigerinde og et par bedsteforældre med, så skal man bare gøre brug af dem, så man også kan få en time i solen og en lille tur i bølgen blå sammen som forældre. Det er selvfølgelig en anderledes ferie, når man har en baby med, og det skal man indstille sig på, men vi følte os bestemt opladet til hverdagen igen, selvom der stadig er en del praktik med en 5 måneder gammel baby, også når man er på ferie, men vi er allerede ved at planlægge næste tur, så man skal ikke være bekymret for hverken at flyve eller være på solskinsferie med sådan en lille størrelse.

Vores bedste fif til at sikre, at han fik nok væske var isterninger i food feeder starter kit fra Kidsme. Vi havde taget isterningeposer med hjemmefra, som vi fyldte med mineralvand og vupti, både væske og noget kølig til gummerne. Ellers er en paraply til klapvognen også uundværlig.

Tusind tak til Emilie for, at jeg måtte have lov at fortælle lidt om vores ferie og hvad, der fungerede godt for os. Håber det kan være til lidt nytte, hvis nogen står og er nervøse for at rejse med en lille baby. Vi siger i hvert fald bar GO FOR IT, der er fantastisk for alle parter! 😊