At rejse med børn

Spanien – Vi forlænger lige sommeren lidt

Vi valgte at forlænge sommeren lidt i år og rejste til Malaga sammen med et vennepar og deres datter, midt September.

Flyrejsen

Vi havde bestilt billetterne nogle måneder i forvejen. Vi fløj med Ryanair ned og hjem igen med SAS.

Jeg synes det er lidt af et show, at skulle rejse med Ryanair – mest fordi folk brokker sig, men når man husker på hvilken pris vi betalte, så kan jeg også godt finde mig i en del. Og alt gik som det skulle – ingen ekstra regninger, problemer med bagage eller andet at sætte en finger på. Ryanair er det ultimative lavpris selvskab, der bliver sparet hvor der kan og det er egentlig fint med mig. Især til de kortere turer i Europa. Vi havde købt en bagage med til deling (stor kuffert) og så havde vi tjekket Louis almindelige klapvogn (gratis) ind og fravalgt at tage vores lille, smarte rejseklapvogn med, da den er større i mål end Ryanair tillader som gratis håndbagage. Hvis man vil rejse med “almindelig” håndbagage-mål skal dette tilkøbes. Håndbagagen hos Ryanair er betydeligt mindre i mål end hos andre selvskaber. Et trick er at rejse med blød håndbagage – altså tasken må ikke være sådan en hård kuffert på hjul. Bløde tasker burde, af hvad jeg har ladet mig fortælle, kunne gå igennem uden ekstra betaling, næsten uanset størrelse.

Turen frem og tilbage gik rigtig godt. Mormor havde givet Louis en lille rejsegave med og den var altså populær. Den fineste zoologisk have bog med over 500 klistermærker. Med gaven fra mormor og lidt mad – så var Louis underholdt på flyturen. Derudover bruger vi stadig vores iPad med film og spil. Se guide til rejsevenlige børneapp’s her.

Manglede klapvogn

Heldigvis var det på turen hjem. Vi er ikke så heldige med den bagage.

Da vi stod i lufthavnen i København manglede vores airshell med Louis’ klapvogn. Det er bare irriterende, men selvfølgelig hvad der kan ske. Især når man får at vide man bare skal vente – og efter ca. en time – endnu en gang, forhører sig, hvilket medfører at manden endelig tjekker op på det og ser i systemet, at den slet ikke er kommet med flyet og stadig står i Malaga. Hvorfor startede han ikke bare med det? Der skulle jeg lige tælle til 10, for at finde overskuddet tilbage. Når man har ventet i en time (klokken 21 om aften med en dreng på 22 mdr.) på en klapvogn, som han bare kunne have tjekket i systemet. Men hjem kom vi og dagen efter blev klapvognen leveret hjemme hos os og med SMS update løbende til den var hjemme. Set fra den positive side, så skulle vi ikke selv slæbe den hjem og vognen var ikke gået i stykker uden transporten 😉

Hvor skal vi bo?

Vi havde søgt meget på, hvor vi skulle bo. Vi havde besluttet os for en lejlighed, da vi var to familier og der skulle være plads til os alle. Hotelværelse synes vi ikke, det skulle være, fordi vi jo gerne ville sidde og snakke og spille spil når børnene var puttet.

Jeg havde egentlig set mig lun på denne Villa, som ligger nord for Malaga. Den er jeg stadig vild med, så det kan ikke udelukkes, at det er her vi skal bo næste gang turen går til Spanien.

Vi endte ud med en rigtig fin lejlighed i Benalmádena.

Vi havde dog misforstået afstanden til stranden. Typisk. Vi havde læst det som der var 10 minutters gang (det var så 10 minutter i bil, hvis du kører rigtig stærkt og der ikke er andre biler på vejen). Det blev derfor lidt besværligt at komme til og fra lejligheden uden en bil – og vi besluttede os for at leje en stor bil, hvor vi alle kunne være. Mændene fandt et godt tilbud og det blev det samme, som hvis vi skulle kærer uber eller taxi alle dagene.

Lejligheden var lækker, MEN når der ikke er direkte adgang til poolen (vi boede på 2. Sal) og stranden ligger er stykke derfra i bil. Så vil jeg en anden gang ikke vælge at bo samme sted. Louis er så glad for vand. Jeg havde synes mere om at have en terrasse dør man kunne åbne og så hoppe direkte i vandet. Det at der ikke skulle pakkes en taske, eller man skal vade frem og tilbage når man har glemt noget. Luksus problem – men når nu det andet sagtens ville kunne have ladet sig høre, så ville jeg helt klart hellere have boet i en villa med pool eller med gå afstand til stranden.

Benalmádena

Meget turistet, men også afslappet. For du har alt ved hånden – det er dejligt nemt når man er flere på tur og med børn.

Normalt orker jeg ikke at spise ude om aften med Louis. Det er sjældent en succes. MEN heldigvis er der altid undtagelser og de to aftener vi spise ude på turen, gik så godt. Louis fik spist (ofte sker der for meget omkring ham når vi er ude, så han ikke rigtig vil spise)… Og ikke nok med det, så sad han stille og roligt og legede, mens vi andre blev færdige. Ikke noget med en af os skulle gå rundt med ham eller han var utilfreds. Det er så dejligt når det hele bare går godt og alle er tilfredse.

Når barnet er tilfreds, er mor tilfreds og så er far glad.

Strandtur og middagslur

Vi havde flere dage på stranden og temperaturen var genial i forhold til at putte Louis til lur på stranden. Ikke for varmt i skyggen og med en let vind. Han stod under parasollen og tog sig nogle gode naps.

Det gav lidt mor og far tid i solen – hvor der blev spillet spil og snakket. Det er der altså brug for, med et barn på knap 2 år – for hold op hvor er der fart på.

Louis og far brugte de fleste af Louis’ vågne timer på stranden, med at grave huller og lave vandløb. Mig selv – Ja, jeg prøvede at vise at mor er lige så sej, sol Louis’ gudmor til at fange krabber og fisk…….. Jeg måtte give op! Ikke bare en sølle, lille reje kunne jeg fange. Der er Louis’ gudmor, Maiken altså bare en tand sjovere at have med til vandet.

Tur til Marbella

Vi pakkede bilen og tog til Marbella på en en-dags tur.

Men når man rejser med børn, går tingene ikke altid som man har planlagt. Louis havde brug for bare at slappe af og ro omkring sig. Så vi splittede os op og oplevede Marbella, bare Louis, mor og far. Det blev til en lang gå tur, frokost og afslutning på stranden, inden vi kørte tilbage til lejligheden. Bilturen tog ca. 30 minutter.

Og tjek lige det her flotte sted, hvor vi spiste. Jeg havde fundet det hjemmefra på insta – det var virkelig også et rigtig “insta sted”.

Vandland

Vi valgte at tage i vandland alle sammen, 4 voksne og 2 børn. Jeg ved ikke hvem der havde glædet sig mest. Mændene eller børnene? Jo, det ved jeg jo egentlig godt. Så luren blev udnyttet, så fædrene kunne slå sig løs i vandlandet; mens mødrene tog børnevagten fra liggestolene.

Der var et fint børneområde med med rutchebaner og forkskellige vandaktiviteter.

Jeg lærte, at man ikke skal sende et barn afsted kun i ført badeble. Jeg siger dig en raketfart, Louis tog en rutchebane med. Heldigvis er han en sej gut og jeg fik da heldigvis ikke gjort ham skrækslagen for rutchebaner. Men mor her havde dårlig samvittighed.

Malaga

Vi havde en sen eftermiddags flyvning og valgte derfor at tilbringe sidste dag i Malaga.

Vi kørte afsted fra lejligheden ved 9 tiden og satte vores venner af ved deres lejlighed i Malaga. De var så heldige at have en uges ferie mere. Det kunne jeg nu også godt have brugt, men hjem skulle vi.

Vi startede ud med morgenmad på en cafe, ikke så langt fra hvor vi parkerede. Jeg fandt stedet på tripadviser. Lidt haste, normalt ville jeg have fundet det i forvejen. Men i min søgning på hvad vi skulle lave i Malaga, havde jeg glemt alt om spisesteder.

Men det var et fint sted; god kaffe og morgenmad. Min kæreste og Louis var godt tilfreds og valgte pandekager til morgenmad. Det var jo sidste feriedag.

Imens Louis sov lur i klapvognen, nåede vi en god gåtur i de smukke gader, set en masse flotte bygninger, drikke kaffe, på Picasso museum – Vidste du Picasso var født i Malaga??

Vi sluttede dagen i Malaga af med en tur ned til vandet og spise is.

Det var en dejlig sidste ferie dag.

Bye, bye Malaga

Vi havde aftalt at aflevere den bil vi havde lejet, i lufthavnen. Det gik dejligt nemt. Manden fra Benalmádena stod klar ved Express parkerings området, lige ved indgangen til lufthavnen. Og det kunne ikke være ordnet hurtigere og nemmere. Bagagen blev tjekket ind og vi skulle finde noget at spise inden vi skulle flyve hjem med Kbh.

Gibraltar og aber

Først da vi var hjemme igen, fandt jeg ud af, at man kunne møde vilde aber ved Gibraltar – og nogen frække aber endda. En veninde var dernede kort efter os, de boede i Marbella og havde taget turen til Gibraltar. Det så altså hyggelige ud og utroligt smukt.

Det må blive en anden god gang..